Veelgestelde vragen

  • Aanbod reizen
  • Accommodaties
  • Autohuur
  • BC Ferries Canada
  • Bellen in Amerika en Canada
  • Betalen & prijzen
  • Camperreizen
  • Extra service
  • Greenseat
  • Luchtvaartmaatschappijen
    • » Hoeveel bagage mag ik meenemen?
    • » Ik heb een 'toeslag andere boekingsklasse', wat nu?
    • » Kan ik een stoelreservering maken?
    • » Moet mijn koffer op slot?
    • » Wat kan ik verwachten van Air Transat?
    • » Wat kan ik verwachten van British Airways en/of American Airlines?
    • » Wat kan ik verwachten van Icelandair?
    • » Wat kan ik verwachten van KLM en/of Delta Airlines?
    • » Wat kan ik verwachten van United en/of Air Canada?

      United behoort tot de 'grote 3' met een groot netwerk naar vele bestemmingen in de USA en Canada. Je vliegt met United comfortabel in diverse klassen. Het fijne is dat door de Star Alliantie waar o.a. Air Canada, Lufthansa en Swiss deel van uit maken, je vliegreizen van deze airlines onbeperkt mag combineren. Jan Doets werkt al meer dan 20 jaar samen met United en daarmee is United met Air Canada voor ons een 'preferred airline-partner'.

      Doorverbindingen vanaf HUB’s (overstap airports)

      Vanaf bovengenoemde nonstop-bestemmingen, ook wel gateway en/of HUB genoemd kun je naar een groot scala aan eindbestemmingen vliegen in de USA en Canada. Binnenlands zijn Denver, Las Vegas en San Francisco ook HUB’s, waarvandaan veel vluchten vertrekken naar een eindbestemming. 

      Wat betekent dat overstappen?

      Als je vanaf Europa met United of Air Canada aankomt in de USA of Canada ga je eerst door de douane en haal je je bagage van de band. Hiermee ga je door 'border-protection' en zet daarna je bagage weer op een connecting flights/interline bagageband. Je bagage is 'doorgelabeld' naar de eindbestemming. Dit kost even wat tijd, dus voldoende overstaptijd op de eerste luchthaven van aankomst in de USA en Canada is essentieel. Verder is binnenlands vliegen en overstappen terug naar Europa heel efficiënt en kun je soms met een uur overstaptijd volstaan. In de USA en Canada is vliegen meer zoals een busverbinding bij ons is. 

      Stopover

      Een stopover betekent dat je voor een paar dagen uitstapt in een van de gateway-steden, zoals New York, Chicago, Washington DC of Toronto. Het is fijn hier alvast te acclimatiseren voor als je naar West-USA gaat. Je mag een stopover veelal gratis maken als je een retour West-USA of Florida hebt.  Je betaalt wel extra voor bijvoorbeeld de verblijfkosten.

      Pitch

      Wat is dat nu precies? Dat is de ruimte tussen jouw stoel en de stoel voor je. Let wel: de ‘pitch’ wordt gemeten vanaf de achterzijde van je rugleuning tot en met de achterzijde van de rugleuning van de stoel voor je. Voor trans-Atlantische vluchten bedraagt de pitch:

      • United Economy: circa 79 centimeter
      • Air Canada Economy: circa 79-82 centimeter
      • United Economy Plus: circa 89-98 centimeter
      • United Business: circa 140 centimeter met mogelijkheid voor horizontale bedden
      • Air Canada Business: circa 147 centimeter waarbij je individueel zit, met mogelijkheid voor horizontale bedden.

      Let op: op binnenlandse vliegtrajecten is  de pitch in de Economy klasse kleiner en is de pitch in de Business klasse circa een meter. 

      Maaltijden

      Tijdens de trans-Atlantische vlucht krijg je een maaltijd, afgestemd op het tijdstip van de dag. Vlak voor aankomst krijg je nog een snack. Alcoholische drankjes zijn niet inbegrepen tijdens de vliegreis, tenzij je Business Class vliegt. Binnenlands krijg je afhankelijk van de duur van de vlucht een non -alcoholisch drankje en een klein zakje pinda’s. Op de luchthaven heb je na de 'security' voldoende opties om eten en drinken te kopen om mee te nemen aan boord van de vlucht.

      Stoelreservering

      Is bij United gratis en kan vanaf 300 dagen voor aanvang van de uit- of thuisreis. Let op: Premium stoelen (bijvoorbeeld nooduitgang) is beperkt mogelijk en tegen betaling. Bij Air Canada is de stoelreservering wel tegen betaling.

      Entertainment

      Tijdens de trans-Atlantische vlucht zijn de stoelen voorzien van een eigen entertainmentscherm. Wij adviseren je eigen headset mee te nemen. Op het entertainmentscherm worden films, tv-programma’s, spelletjes en radio aangeboden. In de Business Class heb je een iets uitgebreider entertainmentprogramma en een iets groter scherm. Ook heb je in de Business Class een stopcontact om eventueel je telefoon of andere elektronische apparaten op te laden. Let wel op dat dit Amerikaanse stopcontacten zijn waarvoor je een goedwerkende converter* nodig hebt.
      *Voor Apple-apparaten heb je een Apple-converter nodig. Op binnenlandse vluchten is er een zeer beperkt of geen entertainmentsysteem aanwezig. 

      WIFI

      United en Air Canada bieden tegen betaling WIFI aan tijdens de meeste vluchten. De kosten zijn variabel.

      Luchthavenbelastingen

      In de luchthavenbelasting is een groot deel aan kosten voor brandstof en beveiliging inbegrepen. Vooral de kosten van brandstof zijn door olieprijzen en dollar/euroverhouding sterk fluctuerend. Op het moment dat je je reis bij Jan Doets reserveert, rekenen wij de op dat moment actuele luchthavenbelastingen. Luchthavenbelastingen veranderen vaak, snel en altijd te laat. De oorzaak zijn de lokale autoriteiten, vooral omdat in de luchthavenbelasting een component beveiligingskosten zit en een component brandstof die gekoppeld is aan olieprijzen. Hierdoor behouden wij ons het recht voor om de luchthavenbelasting tot en met de dag van vertrek te wijzigen en na te belasten.  Om deze vervelende verhogingen te voorkomen adviseren wij vaak jouw vliegtickets inclusief luchthavenbelasting op een door ons aangegeven moment volledig te betalen. Zo voorkom je verhoging op verhoging. 

      Andere boekingsklasse

      In de reissommen die wij publiceren op onze website is de laagstgeprijsde boekingsklasse inbegrepen. Door vraag & aanbod kan het zijn dat wij een minder goede beschikbaarheid hebben en een andere boekingsklasse qua prijs moeten aanbieden. Je blijft nog steeds in dezelfde Economy klasse vliegen, maar betaalt helaas meer. Wij kijken altijd naar vertrekdagen rondom de door jou gewenste vertrekdatum. Ook kijken wij naar partners als Air Canada of naar andere airlines. Onze afdeling verkoop kan je hiermee heel goed helpen.

      Fly Green

      Je kunt je CO2-uitstoot van je vliegreis compenseren met GreenSeat. De kosten bedragen 10 euro per persoon per retour.



  • Offertes
  • Over Jan Doets
  • Problemen of klachten
  • Reisbescheiden van Jan Doets
  • Reis boeken
  • Reisdocumenten & ESTA/ETA
  • Veilig op reis & milieu
  • Verzekeringen
  • Voorwaarden & ANVR
  • Wat is Mijn Jan Doets?
  • Wie zijn wij? Het team van Jan Doets